Hard mage og forstoppelse

Hard mage og forstoppelse oppleves ubehagelig. I de aller fleste tilfeller vil det kunne normaliseres med gode og målrettede kosthold- og atferdstiltak. 

 

Her finner du informasjon om hard mage, forstoppelse og andre mageplager. Du kan også  chatte med oss via spør-oss-knappen nederst til høyre.

Hard mage

Det er flere myter innen populære råd og triks. De fleste av disse har liten- til ingen effekt på årsaken til hard mage og forstoppelse. Som alt annet innen tema kosthold og livsstil er det avgjørende å fokusere på tiltak som gir mest effekt. For mindre hard mage / avføring er det avgjørende å sikre god og jevn hydrering gjennom dagen, til de mengder som er riktig for hver enkelt. Vi kan hjelpe deg med kalkulering av riktig mengde væske og oppsett av tilpasset hydreringsregime.

Hard mage

Hard mage og forstoppelse oppleves ubehagelig. I de aller fleste tilfeller vil det kunne normaliseres med gode og målrettede kosthold- og atferdstiltak. 

 

Her finner du informasjon om hard mage, forstoppelse og andre mageplager. Du kan også  chatte med oss via spør-oss-knappen nederst til høyre.

 

Det er flere myter innen populære råd og triks. De fleste av disse har liten- til ingen effekt på årsaken til hard mage og forstoppelse. Som alt annet innen tema kosthold og livsstil er det avgjørende å fokusere på tiltak som gir mest effekt. For mindre hard mage / avføring er det avgjørende å sikre god og jevn hydrering gjennom dagen, til de mengder som er riktig for hver enkelt. Vi kan hjelpe deg med kalkulering av riktig mengde væske og oppsett av tilpasset hydreringsregime.

Tilpass væskeinntaket

 

Tilpasset væskeinntak er en av fire fundamentale elementer som burde ligge til grunn når man jobber for å løse utfordringer med hard mage og forstoppelse. Disse fire elementene burde alltid vektlegges og prioriteres da dem alene og i kombinasjon gir best effekt på problemet

 

  • Væskeinntak og regime (omtalt).

 

  • Regelmessige måltider og mellommåltider: når mat kommer i kontakt med magesekk og tarmvegg trigges det som heter peristaltikk. Det vil si rytmiske bevegelser i tarmen som bidrar til å transportere maten gjennom våre 5-8 meter lange tarm.

 

  • Aktivitet: Aktivitet og trening bidrar ved at det “rister kroppen” og styrker effekten av tyngdekraften som støtte til å drive tarminnhold gjennom tarmen.  Gåing/jogging, hopp og sprett er mer effektivt enn for eksempel sykling.

 

  • Nok fiber og nok av riktig type fiber: Fiber er en andel av mat fra planteriket som tarmen ikke klarer å fordøye på noen god måte. Resultatet er at det børster med seg mat gjennom tarmlumen og sørger for at tarmen har noe “å jobbe med”. Dette er positivt. I tillegg ønsker vi nok av typer fiber som binder vann og holder på vann i tarmen (gjør det løsere). Et kosthold svært lavt på fullkorn, frukt, bær, grønnsaker, nøtter og legumer (bønner, linser etc) er med andre ord uheldig.
 

Se også: Metabolsk syndrom – alt du trenger å vite.

 

Mat- og drikkevarer som kan løse opp hard mage

 

I tillegg er det flere mat- og drikke varer som kan bistå med å løse opp en “treg tarm”. Disse matvarene har blant annet en høyere konsentrasjon av såkalte osmotiske næringsstoffer. Disse motvirker tykktarmens iboende funksjon i å trekke væske ut av tarmen og inn i kroppen. Dette er positivt da vi ønsker mer væske værende i tykktarmen slik at innhold ikke skal bli hardt.

 

LavFODMAP-diett

 

Mange blir anbefalt å prøve ut lavFODMAP-diett ved kroniske mageplager. Denne dietten er et viktig verktøy ved mange typer funksjonelle mageplager, men ved forstoppelse alene er denne tilnærmingen ikke hensiktsmessig, da ved å avstå fra mat og drikke med FODMAP så avstår man samtidig fra omtalte osmotiske næringsstoffer. Om du i tillegg til hard mage plages med sterk oppblåsthet (og eventuelt smerter) er det avgjørende å lindre hard mage før man prøver seg på lavFODMAP. Punktene diskutert i denne artikkelen er da viktig.

 

Om oppblåsthet og magesmerter ikke lindres ved løsere mage, og ikke stimulerer til regelmessig avføring og mykere konsistens så vil en tilpasset/modifisert lavFODMAP- tilnæring være aktuelt. Ved en slik tilnærming reduserer man kun inntak av andelen FODMAP´s som er mest potent til gassproduksjon, og opprettholder inntaket av osmotiske FODMAP´s.

 

Vi kan hjelpe deg med treg mage

 

Sammen med oss hjelper vi deg å målrette rutiner og tiltak tilpasset din hverdag som er enklere å gjennomføre i praksis.

Unntaksvis er det noen som opplever å ikke komme i mål med magen med en stegvis og systematisk tilnærming på kosthold og adferd. Noen har tarmer med trange partier og “skarpe svinger”. Dette kan resultere i at man ikke kommer i mål med modifiserbare livsførselstiltak. Det er ikke alltid like lett å få en god utredning i spesialisthelsetjenesten når man sliter med hard mage. For å få igjennom en utredning er det en fordel å kunne vise til at man har gått systematisk til verks ihht til hva beskrevet i denne teksten. En slik overlevering kan bidra til å forenkle tilbud om utredning i spesialisthelsetjenesten. Vi kan hjelpe deg med en god og ryddig overlevering.

 

Klinisk forstoppelse

 

Om det går over fem dager uten toalettbesøk kalles det en klinisk forstoppelse. Dette kan være alvorlig og vi anbefaler å oppsøke lege for vurdering og akutt hjelp. I mange tilfeller vil man få medikamenter til hjelp med tarmtømming og regelmessig avføring som kan hjelpe mot klinisk forstoppelse. Noen typer lakserende medisin bør man unngå å benytte over lengre perioder da det kan medføre uheldige bivirkninger.

 

Hemorider

 

Om du har friskt rødt blod i avføringen kan det være at du har rifter i nedre del av tarmen, eller hemorider. I de aller fleste sammenhenger er friskt blod ingen grunn til alvorlig bekymring, men du skal være obs om fargen på blodet er mørkere. Det kan bety at blodet stammer fra et problem et eller flere steder “lengre opp i tarmen”. Det er da viktig at du utredes for tilstander som for eksempel betennelsessykdommer (Chrons eller Ulcerøs kolitt), divertikulitt, og tarmkreft.

 

Vi kan hjelpe deg med hard mage og forstoppelse

 

Lurer du på noe mer om hard mage og andre mageplager? Du kan chatte med oss online eller bestille online videokonsultasjon med ernæringsfysiolog.

 

Emner: Hard mage, treg mage, forstoppelse , hemorider, kosthold, klinisk forstoppelse, mageplager

Tilpass væskeinntaket

 

Tilpasset væskeinntak er en av fire fundamentale elementer som burde ligge til grunn når man jobber for å løse utfordringer med hard mage og forstoppelse. Disse fire elementene burde alltid vektlegges og prioriteres da dem alene og i kombinasjon gir best effekt på problemet

 

  • Væskeinntak og regime (omtalt).

 

  • Regelmessige måltider og mellommåltider: når mat kommer i kontakt med magesekk og tarmvegg trigges det som heter peristaltikk. Det vil si rytmiske bevegelser i tarmen som bidrar til å transportere maten gjennom våre 5-8 meter lange tarm.

 

  • Aktivitet: Aktivitet og trening bidrar ved at det “rister kroppen” og styrker effekten av tyngdekraften som støtte til å drive tarminnhold gjennom tarmen.  Gåing/jogging, hopp og sprett er mer effektivt enn for eksempel sykling.

 

  • Nok fiber og nok av riktig type fiber: Fiber er en andel av mat fra planteriket som tarmen ikke klarer å fordøye på noen god måte. Resultatet er at det børster med seg mat gjennom tarmlumen og sørger for at tarmen har noe “å jobbe med”. Dette er positivt. I tillegg ønsker vi nok av typer fiber som binder vann og holder på vann i tarmen (gjør det løsere). Et kosthold svært lavt på fullkorn, frukt, bær, grønnsaker, nøtter og legumer (bønner, linser etc) er med andre ord uheldig.
 

Se også: Metabolsk syndrom – alt du trenger å vite.

 

Mat- og drikkevarer som kan løse opp hard mage

 

I tillegg er det flere mat- og drikke varer som kan bistå med å løse opp en “treg tarm”. Disse matvarene har blant annet en høyere konsentrasjon av såkalte osmotiske næringsstoffer. Disse motvirker tykktarmens iboende funksjon i å trekke væske ut av tarmen og inn i kroppen. Dette er positivt da vi ønsker mer væske værende i tykktarmen slik at innhold ikke skal bli hardt.

 

LavFODMAP-diett

 

Mange blir anbefalt å prøve ut lavFODMAP-diett ved kroniske mageplager. Denne dietten er et viktig verktøy ved mange typer funksjonelle mageplager, men ved forstoppelse alene er denne tilnærmingen ikke hensiktsmessig, da ved å avstå fra mat og drikke med FODMAP så avstår man samtidig fra omtalte osmotiske næringsstoffer. Om du i tillegg til hard mage plages med sterk oppblåsthet (og eventuelt smerter) er det avgjørende å lindre hard mage før man prøver seg på lavFODMAP. Punktene diskutert i denne artikkelen er da viktig.

Om oppblåsthet og magesmerter ikke lindres ved løsere mage, og ikke stimulerer til regelmessig avføring og mykere konsistens så vil en tilpasset/modifisert lavFODMAP- tilnæring være aktuelt. Ved en slik tilnærming reduserer man kun inntak av andelen FODMAP´s som er mest potent til gassproduksjon, og opprettholder inntaket av osmotiske FODMAP´s.

 

Vi kan hjelpe deg med treg mage

 

Sammen med oss hjelper vi deg å målrette rutiner og tiltak tilpasset din hverdag som er enklere å gjennomføre i praksis.

Unntaksvis er det noen som opplever å ikke komme i mål med magen med en stegvis og systematisk tilnærming på kosthold og adferd. Noen har tarmer med trange partier og “skarpe svinger”. Dette kan resultere i at man ikke kommer i mål med modifiserbare livsførselstiltak. Det er ikke alltid like lett å få en god utredning i spesialisthelsetjenesten når man sliter med hard mage. For å få igjennom en utredning er det en fordel å kunne vise til at man har gått systematisk til verks ihht til hva beskrevet i denne teksten. En slik overlevering kan bidra til å forenkle tilbud om utredning i spesialisthelsetjenesten. Vi kan hjelpe deg med en god og ryddig overlevering.

 

Klinisk forstoppelse

 

Om det går over fem dager uten toalettbesøk kalles det en klinisk forstoppelse. Dette kan være alvorlig og vi anbefaler å oppsøke lege for vurdering og akutt hjelp. I mange tilfeller vil man få medikamenter til hjelp med tarmtømming og regelmessig avføring som kan hjelpe mot klinisk forstoppelse. Noen typer lakserende medisin bør man unngå å benytte over lengre perioder da det kan medføre uheldige bivirkninger.

 

Hemorider

 

Om du har friskt rødt blod i avføringen kan det være at du har rifter i nedre del av tarmen, eller hemorider. I de aller fleste sammenhenger er friskt blod ingen grunn til alvorlig bekymring, men du skal være obs om fargen på blodet er mørkere. Det kan bety at blodet stammer fra et problem et eller flere steder “lengre opp i tarmen”. Det er da viktig at du utredes for tilstander som for eksempel betennelsessykdommer (Chrons eller Ulcerøs kolitt), divertikulitt, og tarmkreft.

 

Vi kan hjelpe deg med hard mage og forstoppelse

 

Lurer du på noe mer om hard mage og andre mageplager? Du kan chatte med oss online eller bestille online videokonsultasjon med ernæringsfysiolog.

 

Emner: Hard mage, treg mage, forstoppelse , hemorider, kosthold, klinisk forstoppelse, mageplager

Vi tilbyr

Videokonsultasjon    

Dyktige veiledere    

Fleksibel kostholdsplan    –

Bærekraftig tilnærming    –

Parallell hjelp    –

Avslappet forhold til mat  

Enkel tilgang på ernæringsfysiolog. 

Endringer tilpasset deg og dine preferanser.

En plan det går an å følge.

Ingen kaloritelling, veiing av mat, eller kostdagbok.

Hard mage og ønske om vektnedgang?

Vi har kompetansen som gjør det lettere.

Vi tilbyr

Videokonsultasjon

Dyktige ernæringsfysiologer

Bærekraftig tilnærming

Fleksibel kostholdsplan

Fokus på avslappet forhold til mat 

Takk for interessen for vårt webinar om vektnedgang!

Registrer deg i skjema under - og du vil motta tilgang på epost innen kort tid.


Ved registrering melder du deg på vårt nyhetsbrev. Du vil ikke motta mange eposter fra oss. Kun info om kampanjer ved noen sjeldne anledninger.
* må fylles ut