Rehabilitering etter skade

Ved muskel- og/eller skjelettskade må aktuelt vev få tid til å reparere seg. Her vil man vanligvis få god treningsoppfølging av lege og fysioterapeut for belastningsstyring og skreddersyd trening.

 

I tillegg er det viktig med god ernæringsstøtte, rehab-ernæring, for effektiv restitusjon. Da blir skadeforløpet kortere, og det stimulerer også til vedlikehold av muskulatur utenom skadestedet (resten av kroppen som er mer i ro enn vanlig).

Ved muskel- og/eller skjelettskade må aktuelt vev få tid til å reparere seg. Her vil man vanligvis få god treningsoppfølging av lege og fysioterapeut for belastningsstyring og skreddersyd trening.

 

I tillegg er det viktig med god ernæringsstøtte, rehab-ernæring, for effektiv restitusjon. Da blir skadeforløpet kortere, og det stimulerer også til vedlikehold av muskulatur utenom skadestedet (resten av kroppen som er mer i ro enn vanlig). 

Kostholdstiltak for skader

 

Kostholdstiltak bidrar til å redusere muskelsvinn som følge av at muskulatur ikke blir brukt. En inaktiv muskel brytes ned i gjennomsnitt ca -0,5% for hver dag den er i ro. Redusert muskelstyrke går tre ganger raskere enn dette. 

 

Med optimaliseringer på kosthold kan vi bremse denne negative utviklingen betraktelig og sørge for at du står sterkere etter skade, og samtidig reduserer risiko for ny skade i ettertid.

 

Det er en rekke tiltak som tar hensyn til god restitusjon, men det viktigste er å sikre flest mulig timer i løpet av dagen i såkalt anabolt hormonelt miljø (oppbyggende miljø). Her vil hormoner som for eksempel testosteron og veksthormon få godt spillerom og stimulerer til reparasjon og vedlikehold av muskler. Riktig mengde næring og måltids-timing er avgjørende for å sikre denne prioriteten. Vi hjelper deg å tilpasse riktig mengde mat og rutine til en hverdag med noe lavere aktivitetsnivå enn vanlig. Vi hjelper deg også med andre kostholdsfaktorer som støtter muskler og skjelett.

 

Byggesteiner som f. eks. protein og kalsium har en avgjørende rolle. Da alt innen kosthold handler “riktige mengder” så vil det også være viktig her. Nok mengde av riktig proteinkilder, til riktige tidspunkter er en avgjørende optimalisering.

 

Vi hjelper deg å struktrere kostholdstiltak i en situasjon hvor du kanskje har mindre motivasjon og gnist enn vanlig. Det kan hjelpe å tenke på en skadeperiode som muligheten til å tilegne seg kunnskap og rutiner innen kosthold, som man kanskje ikke har hatt like mye overskudd eller interesse for i en hektisk hverdag med mye trening. Vi hjelper deg å bruke tiden godt. Dette vil du ha nytte av når skaden er historie.

Kostholdstiltak for skader

 

Kostholdstiltak bidrar til å redusere muskelsvinn som følge av at muskulatur ikke blir brukt. En inaktiv muskel brytes ned i gjennomsnitt ca -0,5% for hver dag den er i ro. Redusert muskelstyrke går tre ganger raskere enn dette. 

 

Med optimaliseringer på kosthold kan vi bremse denne negative utviklingen betraktelig og sørge for at du står sterkere etter skade, og samtidig reduserer risiko for ny skade i ettertid.

 

Det er en rekke tiltak som tar hensyn til god restitusjon, men det viktigste er å sikre flest mulig timer i løpet av dagen i såkalt anabolt hormonelt miljø (oppbyggende miljø). Her vil hormoner som for eksempel testosteron og veksthormon få godt spillerom og stimulerer til reparasjon og vedlikehold av muskler. Riktig mengde næring og måltids-timing er avgjørende for å sikre denne prioriteten. Vi hjelper deg å tilpasse riktig mengde mat og rutine til en hverdag med noe lavere aktivitetsnivå enn vanlig. Vi hjelper deg også med andre kostholdsfaktorer som støtter muskler og skjelett.

 

Byggesteiner som f. eks. protein og kalsium har en avgjørende rolle. Da alt innen kosthold handler “riktige mengder” så vil det også være viktig her. Nok mengde av riktig proteinkilder, til riktige tidspunkter er en avgjørende optimalisering.

 

Vi hjelper deg å struktrere kostholdstiltak i en situasjon hvor du kanskje har mindre motivasjon og gnist enn vanlig. Det kan hjelpe å tenke på en skadeperiode som muligheten til å tilegne seg kunnskap og rutiner innen kosthold, som man kanskje ikke har hatt like mye overskudd eller interesse for i en hektisk hverdag med mye trening. Vi hjelper deg å bruke tiden godt. Dette vil du ha nytte av når skaden er historie.

Vi tilbyr

Videokonsultasjon    

Dyktige veiledere    

Fleksibel kostholdsplan    –

Bærekraftig tilnærming    –

Parallell hjelp    –

Avslappet forhold til mat  

Enkel tilgang på ernæringsfysiolog. 

Endringer tilpasset deg og dine preferanser.

En plan det går an å følge.

Ingen kaloritelling, veiing av mat, eller kostdagbok.

Støtte i rehab og plages med mageplager?

Vi har kompetansen som gjør det lettere.

Vi tilbyr

Videokonsultasjon

Dyktige ernæringsfysiologer

Bærekraftig tilnærming

Fleksibel kostholdsplan

Fokus på avslappet forhold til mat 

Takk for interessen for vårt webinar om vektnedgang!

Registrer deg i skjema under - og du vil motta tilgang på epost innen kort tid.


Ved registrering melder du deg på vårt nyhetsbrev. Du vil ikke motta mange eposter fra oss. Kun info om kampanjer ved noen sjeldne anledninger.
* må fylles ut