Vektnedgang

  • Høy vekt øker risiko for lavgradig systemisk betennelse som igjen øker risiko for en rekke sykdommer og plager.
  • Vektnedgang ved fedme er et av de viktigste grepene man kan gjøre for helse og redusert sykdomsrisiko.
  • Det er ikke lett å bli klok på hva som er beste strategi for varig vektnedgang, men strenge og rigide matregler og dietter er ikke løsningen.
  • Vi støtter deg til kcal-underskudd med kostholdsjusteringer du kan leve med, uten kalori-telling og umulige sultregimer.
  • Du må trives i hverdagen for varig endring og effekt.

Individuell konsultasjon med ernæringsfysiolog for produksjon av individuelt tilpasset kostholdsplan for vektnedgang. Her legges det til rette for justeringer av ditt nåværende kosthold for enkleste mulig gjennomføring.

 

Om du har andre plager i tillegg til ønsket vektendring, som f eks mage-/tarm plager og livsstilssykdom blir dette tatt hensyn til og integrert i planen.

På internett og i ulike miljøer florerer det med meninger og strategiforslag på hvordan raskt og enkelt oppnå vektreduksjon. Dette oppfattes for de fleste som et kaos av ulike råd som er umulig å vurdere om er gode eller dårlige, riktige eller usanne. Dette skaper forvirring og frustrasjon.

I jakten etter god hjelp for vektnedgang føles det trygt å velge strategier som det snakkes mye om, men her blir det viktig å holde «tungen rett i munn».

Vi hjelper deg å identifisere endringer som er minst mulig krevende. Vektnedgang handler om riktig mengde mat – vi hjelper deg å bygge en gjennomførbar rutine med den mengde mat som er riktig for deg  og gir vektnedgangen du blir fornøyd med.

Du bestemmer endring - vi presenterer muligheter

Et avslappet forhold til mat, uten totalrestriksjon er avgjørende for varig vektendring

 

Vektnedgang med livskvalitet

Du skal kunne kose deg

Gå ned i vekt med maten du liker

Ingen spesialmat eller dyre kosttilskudd

100% støtte, 100% oppfølging

Dette klarer vi sammen

Har du flere forsøk på vektnedgang bak deg?

En viktig grunn til at nesten alle går opp i vekt igjen etter vektnedgang (over 90% i følge forskning) er ofte på grunn av bruk av strenge slankedietter og nei-matregler som ikke lar seg følge over tid. Vi ønsker å hjelpe deg med endringer du du kan øve inn og bruke i all fremtid. Spill deg selv sterkere med fravær av skrubbsult og  økt mathygge med godsamvittighet. Vi er opptatt av langsiktig effekt og styrket mestringstro.

Les om viktige elementer for varig vektnedgang

Begrepet «sunt» er nærmest ødelagt som følge av feilinformasjon på nett og i medier.

Sunt kosthold handler i virkeligheten om et variert kosthold som gir kroppen alle de byggesteinene den trenger, og at man har et sunt forhold til mat og kropp. Dette er ødelagt av kosttilskudd- og slankebransjen.

 

Rekordmange tar tilskudd for en sunnere og finere kropp, og rekordmange får livsstilssykdom og har sterke komplekser for kroppen sin.

Vekttap handler om riktig mengde mat til riktig kropp, uavhengig av sunn- eller usunn mat. Du kan velge å gå ned i vekt med både «sunn» og «usunn» mat. Helst en god blanding, men poenget er at vekttap skiller ikke mellom type mat.

 

Det viktigste er å hjelpe med endringer som er enklest mulig i en hektisk og emosjonell hverdag.

Det er tross alt vektnedgang ved fedme som er prioritet 1 for bedre helse og lavere risiko for sykdom. Varig endring er det viktigste. Da må det være enkelt.

 

Du bestemmer hvor «sunt» vekttapet ditt skal være. Vi kan hjelpe deg med vekttap som samtidig dekker behovet ditt for viktige næringsstoffer, men de fleste velger å først få kontroll på vekttapet, for så etterpå optimalisere for sunt kosthold.

Det er tilnærmet umulig å slite seg gjennom strenge kostholdsendringer når magen «skriker» etter rask og enkel mat.


Skrubbsult til middag er den vanligste hverdagstabben som ødelegger for vekttap og øker sjans for vektøkning.


Derfor hjelper vi deg med kosthold og måltidsrytme som holder sulthormoner i sjakk. Dette gjør våre fleksible kostholdsendringer enda enklere.


Du skal vite at «litt fysen» er nødvendig for å gå ned i vekt. Litt fysen er følelsen av suksess! …du skal ikke være kjempe fysen eller sulten. Vi hjelper deg med balansen. Og husk.. fysenheten vil gå over…


Livet blir bedre uten skrubbsult, og du vil oppleve mer overskudd til jobb og familie.

Vekttapsstrategi må ta hensyn til tre elementer samtidig; følelser, vaner, og kalorier.


Vi hjelper deg med kunnskap og strategi for å fjerne dårlig samvittighet rundt mat.


Vi hjelper deg å øve på justering av vaner som er overkommelige.


Vi hjelper deg med positivt fokus på mat og drikke hvor du IKKE skal telle kalorier eller veie mat.


Vi gjør jobben for deg.


Du fokuserer på hva du liker. Sammen legger vi plan for en hverdag uten skam, og mer


overskudd til hva du ønsker å fylle livet ditt med.

Slankedietter og strenge kostholdsregler som du må kjempe deg i gjennom tvinger deg til å øve på egenskaper du ikke har bruk for resten av livet – etter vekttap.


Når du har nådd vektmålet ditt ønsker du naturligvis å inkludere kos og hygge av sjokolade eller smågodt, øl eller vin, potetgull eller cheese dodles, loff eller bacon.


Etter en lengre periode med strenge regler er det menneskelig å få ekstra lyst på det du har «sultet deg fra».. det du er aller mest glad i.


Da er det kort vei til store mengder av hva du har savnet. Vekten vil øke gradvis på igjen. Ved sterk eliminasjon har du øvet på å nekte deg selv de tingene du er glad i.


Egenskapen hvor du avstår fra «nei-mat» trenger du kun midlertidig. Kun så lenge du følger dietten. Det er umulig å leve etter dietten resten av livet. Dette virker ikke på sikt.

Derfor hjelper vi deg heller med dine riktige mengder mat.


«Alt i moderasjon» og «den gylne balansen» er trege og kjedelige begreper som mange er lei av høre. I praksis kan det virke tilnærmet umulig. Men, det er nettopp egenskapen av å stoppe inntak tidligere, eller å spise saktere som er veien til varig vekttap. Fordelen er at du kan unne deg det du liker samtidig som du går ned i vekt.


Vi hjelper deg med tydelige mengder av maten du er glad i som du skal øve på. Øving gjør mester og vi gjør det enklere for deg. Start å øve på det du får bruk for resten av livet. Det er varig vekttap.

Endring av vaner er tøft. Derfor må endringer være enklest mulig. Endring av vaner koster innsats over tid. Derfor kan vi hjelpe deg med støtte og motivasjon på veien til målet.

Visshet om avtale med en trygg støtte hjelper deg til  å fokusere på hverdagen og vil lette håndtering av utfordrende situasjoner. 

 

Vi skal jobbe sammen for å fjerne dårlig samvittighet, vi skal etablere vaner på riktig mengde mat, sikre at du slipper å slite med skrubbsult, og gi deg egenskapene og kunnskapen du trenger for å balansere hygge og resultat. 

 

For mange er det viktig å dele utfordringer og få hjelp til å stagge stemmen i hodet som kritisk forteller at man «ikke får det til», eller at man «har gjort alt feil». Det er trygt med en samarbeidspartner som kan lede vei og repetere viktig fokus. 

 

Det er også en trygghet i å få veiledning i hva man kan forvente under vekttap som for eksempel vekttapshastighet, kroppslige reaksjoner, og vanlige tanker og følelser som dukker opp.  Det er lettere å være to.

Det er svært mange ting du kan gjøre som på et eller annet vis har effekt på vekttap.

Det finnes en rekke tiltak som kan øke forbrenning, og det finnes en rekke tiltak som kan redusere kaloriinntak. Det betyr ikke at alle tiltak er verdt innsatsen, tiden eller pengene.

Mange råd og tjenester på nett gir så liten effekt at det i praksis er ubetydelig for vekttap. Det er derfor viktig å vite hvilke tiltak som gir best effekt og hvilke tiltak som er tullball.

Det er mange myter om kosthold og trening. Vi prioriterer tid til å svare på spørsmål på hva som er viktigst og hvilke strategier som ikke burde vektlegges.

Trygghet i riktig valg for effektivt vekttap uten for strenge regler lindrer stress og gir ro til å øve på en hverdag som bærer frukter.

Vekttap ved fedme er det viktigste man kan gjøre for bedre helse og forebygging av sykdom og helseplager.

 

Vissheten om at du følger den letteste og mest effektive kostholdsstrategien er motiverende og tilfredsstillende.

 

Det er ingen fasit på kosthold for vekttap. Den beste strategien er de grepene som enklest lar seg gjennomføre for deg over tid.

Vi har laget utallige planer. Ingen har vært like. Ikke gå i fellen med å kutte vekk alt du liker, eller å sloss mot sult og sterkt søtsug store deler av døgnet.

 

Vi hjelper deg å finne din strategi i din hverdag og helg som gjør et liv med vekttap verdt å leve. Du høster effekten av: 

  • Mindre smerteplager
  • Lavere blodtrykk
  • Regulert blodsukker
  • Lavere triglyserider
  • Lavere kolesterol
  • Sterkere hjerte
  • Mindre søvnapne

Og mange, mange fler!

Frykten for å feile med vekttap er vanlig. Mange har tidligere gått ned i vekt med varierende resultat. Gjentakende vektøkning og følelsen av å ikke få det til gjør det deprimerende og skremmende å ta fatt på et nytt vekttapsprosjekt.

 

Frykten for å feile er knyttet til tidligere erfaringer. Tidligere erfaringer med populære slankedietter og strenge regler som du vet er vanskelig og umulig å fortsette med over tid.

Ikke begynn med strenge, rigide dietter og nei-mat-lister. Ikke tren på deg smerter og vondter.

Denne gangen skal du øve på kostholdsjusteringer som er lettere, og som gir deg verdi i hverdagen.

 

Du feiler ikke når du øver på egenskaper og vaner du kan bruke resten av livet. Sammen finner vi balansen som gir vekttap i fred og ro uten plagsomme følelser og gjentakende kommentarer fra kollegaer og venner. Ingen skal merke at du gjør endringer.

Det finnes nok av strenge og rigide dietter for vekttap. Hadde disse virket så hadde vekten i befolkning gått ned. Vekten i befolkningen går opp i takt med frustrasjon og håpløshet.

En enklere plan er en plan som kun justerer  på kostholdet ditt. Du skal ikke snu mat og livet ditt på hodet for å oppnå vekttap. Vi har laget hundrevis av planer, men aldri en lik plan. Dine vaner er utgangspunktet for kostholdsplanen.

 

En enkel plan utelater ingen matvarer eller næringsstoffer, kun justerer til riktig mengde.

En enkel plan tydeliggjør mengde kos, og støtter til gjennomføring og god samvittighet.

En enkel plan er fleksibel og beskriver flere alternativer til alle måltider uten å kreve  spesielle oppskrifter og ingredienser.

En enkel plan spiller på lag med et innholdsrikt liv.

En enkel plan legger til rette for at du ikke er sulten og støtter til økt overskudd til de tingene som er viktig for deg.

En enkel plan tilpasses deg – du skal ikke tilpasse deg planen.

Livet handler om fleksibilitet i matveien for hygge og hverdag. Dårlig samvittighet etter inntak av mat og måltider er dessverre svært vanlig og denne følelsen er en viktig årsak til vektøkning og ødelagte slankeprosjekter.

 

Rigide råd og unyansert informasjon om matvarer og næringsstoffer har skapt forvirring av hva som er riktig og galt.

 

Livet handler ikke om en evig kamp mot vekten. Det handler ikke om «gode dager hvor man er flink» eller «dårlige dager hvor man er svak».

 

Du skal ikke gå ned i vekt hver dag, og du skal ikke være «flink» hele året. Unntak fra rutine er sunt, og du skal «planlegge å feile» for hyggelige stunder.

 

Unntak har liten betydning i det store bildet. Ikke la festligheter gi deg dårlig samvittighet.

Husk at du har 12 «buffer-uker» i året hvor vedlikehold av vekt er suksess! Disse ukene dekker ferie og helligdager, sykdom og sorg, demotivasjon og tøffe uker. Her skal du ikke gjøre annet enn å spise litt mindre mengde enn hva du vanligvis gjør. Resten av ukene vil planen vi lager fungere fint og gi vekttap. Ikke vær urettferdig streng med deg selv. Det fortjener du ikke.

Litteraturen er soleklar og alle fagmiljøer er enig i at kaloriunderskudd er det eneste som gir vekttap. Uenighet om strategi ser vi hver dag i sosiale medier gjennom markedsførte råd og dietter.

 

Det er ikke rart at kosthold for vekttap er «big business» når 1/3 av verdens befolkning er overvektige, og over 70% av nordmenn ønsker vekttap.

Det er kalorier i alle matvarer. Det er ulik mengde kalorier i forskjellige matvarer og ulike næringsstoffer, men betyr det at man skal unngå det ene eller det andre? Nei, det betyr det ikke. Det betyr kun at noen matvarer må inntas i litt mindre mengder enn andre.

 

Ikke bli lurt av overskrifter om nei-mat og nei-næringsstoffer. Alt er ja-mat i riktige mengder.

Vi hjelper deg med dine riktige mengder, så slipper du å bli ekspert på håpløse og forvirrende kalorier. Du slipper frustrasjon  rundt motsigende artikler på nett og kan konsentrere deg om en lettere hverdag.

Det er vanlig å tenke at man ikke kan ha sjokolade eller potetgull i hus når man skal ned i vekt. De fleste forteller at de ikke klarer å stoppe når de først har startet å spise «kosemat».

Med nok stahet og innsats er det på kortsikt en nokså «lett» utvei å flykte fra vanskelige situasjoner og matvarer. På langsikt er denne flukten årsaken til ny vektøkning. Hvor forlokkende er ikke «godteskuffen» når den endelig er fylt opp igjen?

Vektkontroll handler om å øve på vanskelige situasjoner. Det handler om å øve på å spise mindre av mat og drikke du er ekstra glad i. Du skal ikke flykte fra det du synes er godt. Du skal få støtte til å mestre situasjoner og mat som vanligvis går ned på høykant.

Vi støtter deg til mestring ved å bli enige om konkrete matmengder, slik at du kan bygge egenskaper og vaner som varer livet ut med rom for maten du er ekstra glad i samtidig med vekttap. Du bestemmer selv hvilke mengder du ønsker å justere.

Stopp med strenge nei-mat-regler. Vi hjelper deg med kosekvote for vekttap uten nei-mat.

 

Kaloriunderskudd gir vekttap. Det er mange håpløse forslag på hvordan spise seg til kaloriunderskudd. Noen foreslår kutt av karbohydrater, andre ber deg kutte måltider for faste, og noen sier du skal kutte fett.

Felles for alle disse tilnærmingene er krav om utmattende endringer som øker sannsynlighet for slitenhet, ukonsentrasjon, hodepine og feilernæring.

Derfor går nesten alle opp i vekt etter vekttap. Du trenger mer energi og overskudd for varig vekttap. Du trenger et kosthold som gir verdi i hverdagen og ivaretar helsen.

Det handler ikke om å kutte måltider og enkelte næringsstoffer. Det handler om å tilføre kroppen nyttig næring ofte nok til at du kan fokusere på ting som er viktige for deg. Og samtidig oppleve vekttapet du ønsker.

Det er lett å falle for fristelsen av de mange lovnader om vekttap med dyre og unike matvarer og kosttilskudd.

Det kan virke som du ikke har råd eller tid til å la vær å teste tilskuddene som lover «økt forbrenning», «blokking av fett og karbo», «smalere midjemål», og «mindre søtsug».

Det kan virke som resten av verden får til vekttap på «enkelt vis» gjennom «lav-karbo», kaloritelling, fastedietter, Herbal Life, og blodtypediett.

Du trenger ikke «lav-karbobrød, måltidserstattere, slankebarer og slankeshakes. Du trenger en tydelig plan med riktig mengde av maten du er vant til å spise. Dette kan du kan leve med.

Du trenger en plan som kan spille på lag med familie, kolleger og venner.

Du trenger en plan som ikke gir slitsomme signaler til de du er glad i.

Du trenger veiledning til hvordan være «passe mett» hele dagen for nok overskudd til å øve på kostholdendringene du trenger resten av livet for varig vekttap. Det er enklere enn du skulle tro.

Det er naturlig å ønske vekk overflødig vekt  i morgen, og aller helst i går. Vekt er i stor grad knyttet til følelser. Og følelser er utålmodige.

 

Det er lett å kaste seg på dietter som lover titalls kg vekttap på kun noen uker. Problemet er at vekten øker på igjen i rask fart etter sult og dehydrering. Du skal vite at personene på «etter bilder» mest sannsynelig har gått opp i vekt igjen når du leser og ser bildet av dem.

 

Det er mot sin hensikt å velge populærdietter for rask og midlertidig vekttap. En god strategi som støtter varig vekttap kan også gi raskt resultat. Hos oss får du selv bestemme vekttapshastighet.

Vektnedgang er et enkelt regnestykke som vi tar ansvaret for. For å gå ned 1kg må man over tid spise og drikke 7000kcal mindre enn hva man forbrenner. Du skal ikke telle kalorier eller veie mat. Vi gjør det for deg slik at du kan fokusere på livet og maten du liker.

 

Vi hjelper deg i tillegg å tydeliggjøre hva som må til av endringer i kosten for å oppnå en viss vekttapshastighet. Dette er verdifullt for deg og skaper riktig forventning. Riktig forventning gir kontroll og motivasjon.

 

Du skal selv velge endringer i ditt kosthold. Vi tydeliggjør hva som må til for at du skal få resultatene du ønsker deg og hvor mye tid det vil ta. Dette gir deg mulighet til å vurdere innsats mot effekt.

 

Vi bistår i vekttapsprosjektet og støtter med refleksjoner og tilpasninger underveis. Du bestemmer selv. Vi ser frem til å hjelp deg.

Vekttap er vanskelig. For å lykkes må endringer være lettest mulig. Endringer må gi minst mulig stress og «endringssmerte».

 

Derfor skal du ikke loggføre hver bidige lille matbit du koser deg med via kostdagbok. Og heller ikke bedrive kjedsommelig analyse av kostholdet ditt i apper og andre kaloritellings-programmer.

Du skal ikke skrive ned rådene i dialog med oss. Ingen forberedelse eller notater nødvendig. Vi gjør jobben for deg. Vi stiller deg de riktige spørsmålene, og vi registrerer all aktuell info du trenger i din personlige- og fleksible kostholdsplan for vekttap. Du behøver ikke huske noe. Alt er i planen din.

 

De færreste husker alt de spiser, og du trenger heller ikke å huske alt. Kosthold og god strategi for vekttap handler om «ca mengder» av mat du vanligvis spiser. Streben etter kontroll på detaljer av mat gir kun usikkerhet og unøyaktighet. Vi hjelper deg å akseptere et fleksibelt forhold til mat og vi vil tydeliggjøre hvorfor «ca» er den mest nøyaktige måten å forholde seg til mat og drikke.

Du husker hva du gjør oftest og det er dette vi skal ta mest vare på i planen din for å gjøre det enklere. Vi gjør justeringene i fellesskap – ingen ny rigid diett.