Oppblåsthet og magesmerter

Oppblåsthet og magesmerter

Oppblåsthet kan være både sjenerende, ubehagelig og skikkelig vondt. For de fleste er magesmerter knyttet til oppblåsthet. Det kan føles som om at tarmen skal sprekke, men det er ingen grunn til bekymring. Tarmen er særdeles sterk.

 

Det er ikke uvanlig å beskrive oppblåsthet med at man har “gravidmage” eller at det “ser ut som man er ni måneder på vei”. Dette beskriver godt hvor plagsomt og sjenerende oppblåsthet kan være. Det er ikke rart at dette bidrar til redusert livskvalitet og at søken etter en løsning er pressende.

Oppblåsthet kan være både sjenerende, ubehagelig og skikkelig vondt. For de fleste er magesmerter knyttet til oppblåsthet. Det kan føles som om at tarmen skal sprekke, men det er ingen grunn til bekymring. Tarmen er særdeles sterk.

 

Det er ikke uvanlig å beskrive oppblåsthet med at man har “gravidmage” eller at det “ser ut som man er ni måneder på vei”. Dette beskriver godt hvor plagsomt og sjenerende oppblåsthet kan være. Det er ikke rart at dette bidrar til redusert livskvalitet og at søken etter en løsning er pressende.

Hvordan bli kvitt oppblåst mage

 

Det finnes et virvar av tilskudd og “gode råd” for hvordan bli kvitt oppblåst mage og oppblåsthet. Desverre vil det aller meste av dette gi liten til ingen effekt. Noen kan oppleve lindring på kort sikt, men så kommer oppblåstheten snikende tilbake. Det er avgjørende å få hjelp til å identifisere tiltak med best effekt. Hva som gir best effekt vil avhenge av individuelle forhold i tarm og dagligliv.

 
 

Årsaker til oppblåsthet

 

Så hva er det egentlig som skjer i tarmen ved sterk oppblåsthet? Gassproduksjon, spesielt i tykktarmen, er helt vanlig. For å forstå mer om kroppen må vi raskt inn på hva som skjer med maten etter det er tygget og svelget.

 

Via spiserøret ender maten i magesekken. Her møter maten magesyre som bryter ned innhold til en grøtete konsistens slik at det kan ta ferden videre til tynntarmen. Denne delen av tarmen er vanligvis fire til fem meter lang. Her har maten relativt god tid til å bli “klippet” i ørsmå enheter. Det er ulike “arbeidere” som har spesifikke oppgaver i nedbrytning av mat. Oppgaven er å bryte ned maten i så små mengder at det kan transporteres fra tarm og inn i blodbanen.

 

I blod er maten tilgjengelig for bruk til ulike oppgaver og som brensel. Tarmen jobber for å bryte ned all mat i bittesmå deler slik at det kan fraktes “inn i kroppen” via blodet. Det som ikke brytes ned passerer gjennom og ut i toalettskålen.

 

Hvor var vi? jo, i tynntarmen, hvor maten klippes i små biter og det meste av næringen fraktes til blod. Det som ikke kan klippes i små nok biter beveger seg videre til neste del av tarmen, nemlig tykktarmen.

 

I tykktarmen møter maten en stor andel bakterier. Også kalt tarmbiota / mikrobiota. Det er et vanvittig antall bakterier i tarmen som opptrer forskjellig og som kan påvirke kroppen via ulike mekanismer. På tema oppblåsthet er vi mest interessert i en andel bakterier som er spesielt effektive i å fortære (“spise” / fermentere) noen typer næringsstoffer. Det er to konsekvenser som følge av disse bakterienes festmåltid:

 

  • Produksjon av kortkjedede fettsyrer: disse stoffene bidrar blant annet positivt inn i immunforsvaret i tarmen ved at de er byggesteiner til tarmslimhinnen. Denne hinnen fungerer som en barriere mellom det som nå er blitt avføring og selve tarmveggen. En sunn og frisk tarmslimhinne beskytter mot at veggen i tarmen ikke skal bli betent og skape ugang. Det vil si at reaksjonen som gir oppblåsthet  ikke kun er negativ. Det er også godt for tarmen og helsen. Men, dette er en svak trøst når oppblåsthet og smerter i magen er ødeleggende. Allikevel er det et faktum at denne type smerte ikke er farlig.

 

  • Gassproduksjon: Hadde gassen passert ubemerket gjennom tykktarmen (for utenom lukten naturligvis) så hadde det ikke gitt noen problemer. Utfordringen blir når det produseres mye gass på kort tid, eller at hard mage / forstoppelse sørger for opphopning av gass. Ved mye gass i tarmen stimulerer det til press på innsiden av tarmveggen. Dette trykket resulterer i en smerterespons. Smerten kan opptre langvarig ved konstant trykk, eller kortvarig ved at mye gass skal presse seg gjennom passasjen samtidig. Du skal vite at tarmveggen er sterk. Ingen grunn til bekymring for at tarmen sprekker.
 

Kostholdstiltak for mindre gassproduksjon handler om å justere inntaket av mat og næringsstoffer som tarmbakterier er ekstra glade i, og produserer gass av. Det er mye mat som kan bidra til gassproduksjon, men det er spesielt noen typer FODMAP-stoffer som er mest potent. FODMAP er et akronym som betyr Fermenterbare Oligo-, Di-, Monosakkarider, og Polyoler. Merk deg at ikke alle FODMAP-stoffene er potente i gassproduksjon. Det betyr at mange vil ha nytte av en tilpasset FODMAP-tilnærming i søken etter mindre gassplager. Mindre restriksjon skaper mer fleksibilitet i kostholdsveiledning.

 

Vi som utdannede kliniske ernæringsfysiologer kan hjelpe deg med ernæringsutredning og tiltak som krever mindre styr. Det er sjeldent  nødvendig med noen totalrestriksjon av aktuelle næringsstoffer eller matvarer i arbeidet for mindre kronisk eller akutte magesmerter når oppblåsthet er roten til mageplagene.

 

Opplever du andre mageplager i tillegg?

 

  • Om du sliter med sterk oppblåsthet i tillegg til hard-/treg mage, så er den harde magen ofte en bakenforeliggene årsak eller viktig delårsak til oppblåstheten. Det vil si at første prioritet er å lindre hard mage før tiltak for mindre gassproduksjon skal iverksettes. I mange tilfeller vil oppblåsthet og smerte vesentlig reduseres med normalisert konsistens på tarminnhold. 
 
  • Om oppblåsthet forekommer samtidig med vedvarende løs mage (diare) hjelper vi deg å identifisere faktorer som stimulerer til løs mage i tillegg til oppblåsthet. 

 

Lider du av langvarig løs mage / diare samtidig med oppblåsthet så er det lurt å få en vurdering av lege. Sjansen for at det er noe alvorlig i tarmen er svært liten i forhold til hvor mange som sliter med oppblåsthet, men det er viktig at du får en medisinsk vurdering for å være sikker.

 

Emner: Hvordan bli kvitt oppblåst mage, magesmerter, kosthold, kostholdsveiledning, mageplager

Hvordan bli kvitt oppblåst mage

 

Det finnes et virvar av tilskudd og “gode råd” for hvordan bli kvitt oppblåst mage og oppblåsthet. Desverre vil det aller meste av dette gi liten til ingen effekt. Noen kan oppleve lindring på kort sikt, men så kommer oppblåstheten snikende tilbake. Det er avgjørende å få hjelp til å identifisere tiltak med best effekt. Hva som gir best effekt vil avhenge av individuelle forhold i tarm og dagligliv.

 
 

Årsaker til oppblåsthet

 

Så hva er det egentlig som skjer i tarmen ved sterk oppblåsthet? Gassproduksjon, spesielt i tykktarmen, er helt vanlig. For å forstå mer om kroppen må vi raskt inn på hva som skjer med maten etter det er tygget og svelget.

Via spiserøret ender maten i magesekken. Her møter maten magesyre som bryter ned innhold til en grøtete konsistens slik at det kan ta ferden videre til tynntarmen. Denne delen av tarmen er vanligvis fire til fem meter lang. Her har maten relativt god tid til å bli “klippet” i ørsmå enheter. Det er ulike “arbeidere” som har spesifikke oppgaver i nedbrytning av mat. Oppgaven er å bryte ned maten i så små mengder at det kan transporteres fra tarm og inn i blodbanen.

 

I blod er maten tilgjengelig for bruk til ulike oppgaver og som brensel. Tarmen jobber for å bryte ned all mat i bittesmå deler slik at det kan fraktes “inn i kroppen” via blodet. Det som ikke brytes ned passerer gjennom og ut i toalettskålen.

 

Hvor var vi? jo, i tynntarmen, hvor maten klippes i små biter og det meste av næringen fraktes til blod. Det som ikke kan klippes i små nok biter beveger seg videre til neste del av tarmen, nemlig tykktarmen.

 

I tykktarmen møter maten en stor andel bakterier. Også kalt tarmbiota / mikrobiota. Det er et vanvittig antall bakterier i tarmen som opptrer forskjellig og som kan påvirke kroppen via ulike mekanismer. På tema oppblåsthet er vi mest interessert i en andel bakterier som er spesielt effektive i å fortære (“spise” / fermentere) noen typer næringsstoffer. Det er to konsekvenser som følge av disse bakterienes festmåltid:

 

  • Produksjon av kortkjedede fettsyrer: disse stoffene bidrar blant annet positivt inn i immunforsvaret i tarmen ved at de er byggesteiner til tarmslimhinnen. Denne hinnen fungerer som en barriere mellom det som nå er blitt avføring og selve tarmveggen. En sunn og frisk tarmslimhinne beskytter mot at veggen i tarmen ikke skal bli betent og skape ugang. Det vil si at reaksjonen som gir oppblåsthet  ikke kun er negativ. Det er også godt for tarmen og helsen. Men, dette er en svak trøst når oppblåsthet og smerter i magen er ødeleggende. Allikevel er det et faktum at denne type smerte ikke er farlig.

 

  • Gassproduksjon: Hadde gassen passert ubemerket gjennom tykktarmen (for utenom lukten naturligvis) så hadde det ikke gitt noen problemer. Utfordringen blir når det produseres mye gass på kort tid, eller at hard mage / forstoppelse sørger for opphopning av gass. Ved mye gass i tarmen stimulerer det til press på innsiden av tarmveggen. Dette trykket resulterer i en smerterespons. Smerten kan opptre langvarig ved konstant trykk, eller kortvarig ved at mye gass skal presse seg gjennom passasjen samtidig. Du skal vite at tarmveggen er sterk. Ingen grunn til bekymring for at tarmen sprekker.
 

Kostholdstiltak for mindre gassproduksjon handler om å justere inntaket av mat og næringsstoffer som tarmbakterier er ekstra glade i, og produserer gass av. Det er mye mat som kan bidra til gassproduksjon, men det er spesielt noen typer FODMAP-stoffer som er mest potent. FODMAP er et akronym som betyr Fermenterbare Oligo-, Di-, Monosakkarider, og Polyoler. Merk deg at ikke alle FODMAP-stoffene er potente i gassproduksjon. Det betyr at mange vil ha nytte av en tilpasset FODMAP-tilnærming i søken etter mindre gassplager. Mindre restriksjon skaper mer fleksibilitet i kostholdsveiledning.

 

Vi som utdannede kliniske ernæringsfysiologer kan hjelpe deg med ernæringsutredning og tiltak som krever mindre styr. Det er sjeldent  nødvendig med noen totalrestriksjon av aktuelle næringsstoffer eller matvarer i arbeidet for mindre kronisk eller akutte magesmerter når oppblåsthet er roten til mageplagene.

 

Opplever du andre mageplager i tillegg?

 

  • Om du sliter med sterk oppblåsthet i tillegg til hard-/treg mage, så er den harde magen ofte en bakenforeliggene årsak eller viktig delårsak til oppblåstheten. Det vil si at første prioritet er å lindre hard mage før tiltak for mindre gassproduksjon skal iverksettes. I mange tilfeller vil oppblåsthet og smerte vesentlig reduseres med normalisert konsistens på tarminnhold. 
 
  • Om oppblåsthet forekommer samtidig med vedvarende løs mage (diare) hjelper vi deg å identifisere faktorer som stimulerer til løs mage i tillegg til oppblåsthet. 

 

Lider du av langvarig løs mage / diare samtidig med oppblåsthet så er det lurt å få en vurdering av lege. Sjansen for at det er noe alvorlig i tarmen er svært liten i forhold til hvor mange som sliter med oppblåsthet, men det er viktig at du får en medisinsk vurdering for å være sikker.

 

Emner: Hvordan bli kvitt oppblåst mage, magesmerter, kosthold, kostholdsveiledning, mageplager

Vi tilbyr

Videokonsultasjon    

Dyktige veiledere    

Fleksibel kostholdsplan    –

Bærekraftig tilnærming    –

Parallell hjelp    –

Avslappet forhold til mat  

Enkel tilgang på ernæringsfysiolog. 

Endringer tilpasset deg og dine preferanser.

En plan det går an å følge.

Ingen kaloritelling, veiing av mat, eller kostdagbok.

Oppblåst og sliter med sure oppstøt?

Vi har kompetansen som gjør det lettere.

Vi tilbyr

Videokonsultasjon

Dyktige ernæringsfysiologer

Bærekraftig tilnærming

Fleksibel kostholdsplan

Fokus på avslappet forhold til mat 

Takk for interessen for vårt webinar om vektnedgang!

Registrer deg i skjema under - og du vil motta tilgang på epost innen kort tid.


Ved registrering melder du deg på vårt nyhetsbrev. Du vil ikke motta mange eposter fra oss. Kun info om kampanjer ved noen sjeldne anledninger.
* må fylles ut