Oppblåsthet og magesmerter

Oppblåsthet kan være både sjenerende, ubehagelig og skikkelig vondt. For de fleste er magesmerter knyttet til oppblåsthet. Det kan føles som om at tarmen skal sprekke, men det er ingen grunn til bekymring. Tarmen er særdeles sterk. Det er ikke uvanlig å beskrive utfordringen med at man har «gravidmage» eller at det «ser ut som man er åtte måneder på vei». Dette beskriver godt hvor plagsomt og sjenerende oppblåsthet kan være. Det er ikke rart at dette er en sterk bidragsyter til redusert livskvalitet og at søken etter en løsning er pressende. Hør alltid med fastlegen din først, før du gjør tiltak. Sjansen for at det er noe alvorlig i tarmen er liten i forhold til hvor mange som sliter med oppblåsthet, men det er viktig at også du får en medisinsk vurdering.

 

Tiltak mot oppblåsthet og magesmerter

Det finnes et virvar av tilskudd og «gode råd» som formidles å kunne hjelpe. Desverre vil det aller meste av dette gi liten til ingen effekt. Noen kan oppleve lindring på kort sikt, men så kommer oppblåstheten snikende tilbake. Det er avgjørende å få hjelp til å identifisere tiltak med best effekt. Hva som gir best effekt er ikke nødvendigvis det samme for alle, men det er spesielt to perspektiver det er viktig å ta hensyn til når oppblåsthet er en avgjørende årsak til smerter i magen:

  • Om du sliter med sterk oppblåsthet i tillegg til hard-/treg mage, så er den harde magen ofte en bakenforeliggene trigger for oppblåstheten. Det vil si at første prioritet er å lindre hard mage før tiltak for mindre gassproduksjon skal iverksettes. I mange tilfeller vil oppblåsthet og smerte vesentlig reduseres med normalisert konsistens på tarminnhold. 
 
  • Om oppblåsthet forekommer samtidig med vedvarende løs mage (diare) skal du utredes ved fastlege i tilfelle det er alvorlige årsaker til plagene dine, men som tidligere omtalt så vil plagene vanligvis forklares med helt ufarlige årsaker. Etter at du har fått avdekket at plagene ikke er av alvorlig art så er kostholdsjusteringer viktigste tiltak for bedring. Vi hjelper deg å identifisere mat- og drikkevarer som er mest potent til å produsere gass i tarmen, og hvilke faktorer som stimulerer til løs mage. Sammen med oss hjelper vi deg å identifisere dine «riktige mengder» og du kan få strukturert veien videre i våre fleksible kostholdsfundamenter. Det er sjeldent  nødvendig med noen totalrestriksjon av aktuelle næringsstoffer eller matvarer i arbeidet for mindre kronisk og akutte magesmerter når oppblåsthet er roten til smerter.
 

Årsaker til oppblåsthet

Så hva er det egentlig som skjer i tarmen ved sterk oppblåsthet? Gassproduksjon, spesielt i tykktarmen, er helt vanlig. For å forstå mer om kroppen må vi raskt inn på hva som skjer med maten etter det er tygget og svelget. Via spiserøret ender maten i magesekken. Her møter maten magesyre som bryter ned innhold til en grøtete konsistens slik at det kan ta ferden videre til tynntarmen. Denne delen av tarmen er vanligvis fire til fem meter lang. Her har maten relativt god tid til å bli «klippet» i ørsmå enheter av ulike «arbeidere» som har spesifikke oppgaver i nedbrytning av mat. Oppgaven er å bryte ned maten i så små mengder at det kan transporteres fra tarm og inn i blodbanen. I blod er maten tilgjengelig for bruk til ulike oppgaver og som brensel. Strengt tatt kan vi si at tarmtrakten kan omtales som «utenfor kroppen» og som en trakt som jobber for å bryte ned all mat i bittesmå deler slik at det kan fraktes «inn i kroppen» via blodet. Det som ikke brytes ned passerer gjennom og ut i toalettskålen.


Hvor var vi? jo, i tynntarmen, hvor maten klippes i små biter og det meste av næringen i maten fraktes til blod. Det som ikke kan klippes i små nok biter beveger seg videre til neste del av tarmen, nemlig tykktarmen. Her møter maten en stor andel bakterier. Også kalt tarmbiota. Det er et vannvittig med antall bakterier i tarmen som opptrer forskjellig og som kan påvirke kroppen via ulike mekanismer. På tema oppblåsthet er vi mest interessert i en andel bakterier som er spesielt effektive i fortære («kose seg med») noen typer næringsstoffer. Det er to konsekvenser som følge av disse bakterienes festmåltid:


  1. Produksjon av kortkjedede fettsyrer: disse stoffene bidrar blant annet positivt inn i immunforsvaret i tarmen ved at de er byggesteiner til tarmslimhinnen. Denne hinnen fungerer som en barriere mellom det som nå er blitt avføring og selve tarmveggen. En sunn og frisk tarmslimhinne beskytter mot at veggen i tarmen ikke skal bli betent og skape ugang. Det vil si at reaksjonen som gir oppblåsthet  ikke kun er negativ. Det er også godt for tarmen og helsen. Dette er en svak trøst når oppblåsthet og smerter i magen er ødeleggende, men det understreker det faktum at denne type smerte ikke er farlig.
  2. Gassproduksjon: Hadde gassen passert ubemerket gjennom tykktarmen (for utenom lukten naturligvis) så hadde ikke dette gitt noen problemer. Utfordringen blir når det produseres mye gass på kort tid, eller som omtalt tidligere at hard mage / forstoppelse sørger for opphopning av gass. Ved mye gass gir dette et press på innsiden av tarmveggen. Dette trykket resulterer i en smerterespons. Det kan være langvarig ved konstant trykk, eller kortvarig ved at mye gass skal presse seg gjennom passasjen samtidig. Du skal vite at tarmveggen er sterk. Ingen grunn til bekymring for at tarmen sprekker.

Kostholdstiltak for mindre gassproduksjon er omtalt tidligere. Det handler om å justere inntaket av mat og næringsstoffer som tarmbakterier er ekstra glade i og produserer gass av. Det er mye mat som kan bidra til gassproduksjon, men det er spesielt noen typer FODMAP-stoffer som er mest potent.  Merk deg at ikke alle FODMAP-stoffene er potente i gassproduksjon. Det betyr at mange vil ha nytte av en tilpasset FODMAP-tilnærming i jobben for mindre plager. Dette er positivt ved at kostholdet vil oppleves mindre restriktivt. Vi kan hjelpe deg med utredning og tiltak som krever mindre styr.

Parallelle målsetninger

• Har du paralelle plager og mål?
• Vi målretter veiledning for flere utfordringer samtidig