Lav energitilgjengelighet

Riktig og nok næring er fundamentalt for unge og voksne utøvere og hobbymosjonister. Nok næring bidrar med energi og byggesteiner til korte og lange treningsøkter, til restitusjon av slitne muskler, og til fylling av glykogenlagre (bensin til muskler). Energitilgjengelighet er er grunnleggende for langvarig prestasjonsutvikling og er en viktig faktor for god treningseffekt.


Fornuftig idrettsernæring

I de aller fleste sammenhenger er vektnedgang og lav fettprosent det motsatte av fornuftig idrettsernæring og er motsatsen til god utvikling av prestasjon og helse. Dette gjelder spesielt for unge utøver som skal bygge en sterk kropp og øke kapasitet. Det er også vesentlig hos voksne og erfarne mosjonister for videreutvikling av prestasjon og gi trygg helse. Dette gjelder begge kjønn. 

Vektnedgang og lav fettprosent som følge av for lite mat- og drikke i forhold til treningsmengde kan ha negative konsekvenser for både helse og prestasjon. Når man trener mye og ikke fyller på med nok næring så blir kroppen tvunget til å bruke mindre energi på oppgavene til hvilestoffskiftet. 

 

Hvilestoffskiftet

Hvilestoffskiftet jobber døgnet rundt for å holde grunnleggende kroppslige systemer i gang. Det inkluderer immunforsvar, restitusjon av muskulatur, benhelse, hjerte-/karsystemet, mage-/tarmfunksjon og mye, mye mer.  Ved for lite næring klarer ikke hvilestoffskiftet å gjøre oppgavene sine godt nok. Dette øker risiko for blant annet sykdom, skader og svakere skjelett. Flere dager tapt til sykdom og skade er uheldig for prestasjonsfremgang og livskvalitet.

En uheldig kostholdrutine og for lite mat gir dårligere restitusjon, mindre muskelvekst, og begrenset glykogenlagring i muskulatur som gir redusert prestasjon. 


En naturlig følelse av for lite næring er slitenhet og «mindre kraft» i og utenfor aktivitet. Dette er ikke optimale treningsforhold og reduserer kroppens evne til å utvikle seg fysisk som respons av trening.


En av flere konsekvenser av for lite mat med påfølgende negative effekter på helse og prestasjon er lavere hormonutskillelse av for eksempel testosteron og østrogen, samt økt kortisol etc. 


Testosteron er det mannlige kjønnshormonet som blant annet har i oppgave å styrke og utvikle muskulatur og benmasse. Nok mat og god testosteronproduksjon er særdeles viktig for unge gutter og menn som ønsker treningseffekt. 


For jenter er det vell så viktig med et godt næringsinntak til støtte for trening, normal modning, og en rekke helseeffekter. Om du som jente/kvinne opplever menstrusjonsforstyrrelser i kombinasjon med mye trening så er det i de fleste tilfeller et tegn på for lite næring og at du har et stort potensiale for bedre treningsfremgang med økt matinntak og riktig ernæring.

Se vårt bidrag under Optimal Load konferansen

Parallelle målsetninger

• Har du paralelle plager og mål?
• Vi målretter veiledning for flere utfordringer samtidig