Lav energitilgjengelighet

Riktig og nok næring er fundamentalt for unge og voksne utøvere, og hobbymosjonister. Nok næring bidrar med energi og byggesteiner til korte og lange treningsøkter, til restitusjon av slitne muskler, og til fylling av glykogenlagre (bensin til muskler). Energitilgjengelighet er grunnleggende for langvarig prestasjonsutvikling og en viktig faktor for god restitusjon og skadeforebygging.

 

Grunnstøtten i idrettsernæring / prestasjonsernæring

I de aller fleste sammenhenger er vektnedgang og lav fettprosent det motsatte av fornuftig idrettsernæring og motsatsen til god utvikling av prestasjon og helse. Dette gjelder spesielt for unge utøver som skal bygge en sterk kropp og øke kapasiteten for bedre resultater og prestasjon. God energitilgjenglighet er også avgjørende for voksne og erfarne mosjonister for videreutvikling av prestasjon og stimulere til god helse sammen med formutvikling. Dette gjelder begge kjønn. 

 

Vektnedgang og for lav fettprosent som følge av for lite mat- og drikke i forhold til treningsmengde kan ha negative konsekvenser på både helse og prestasjon. Når man trener mye og ikke fyller på med nok næring så blir kroppen tvunget til å bruke mindre energi på oppgavene til hvilestoffskiftet. 

 

Hvilestoffskiftet

Hvilestoffskiftet jobber døgnet rundt for å holde grunnleggende kroppslige systemer i gang, så vell som restitusjon av trente muskler, og god mental funksjon. Hvilestoffskiftet er et mål på alle kroppens prosesser, og omtales også som hvilemetabolisme, eller grunnforbrenning. Ekempler på oppgaver inkluderer immunforsvar, restitusjon av muskulatur, benhelse, hjerte-/karsystemet, mage-/tarmfunksjon og mye, mye mer.  Ved for lite næring klarer ikke hvilestoffskiftet å gjøre oppgavene sine godt nok. Dette øker risiko for blant annet sykdom, skader og svakere skjelett. I tillegg til direkte negativ effekt på helse, så er flere dager tapt til sykdom og skade uheldig for prestasjonsfremgang og generell livskvalitet.

En uheldig kostholdrutine og for lite mat gir dårligere restitusjon, mindre muskelvekst, og begrenset glykogenlagring i muskulatur. Dette resulterer i dårligere prestasjon. 

 

En naturlig følelse av for lite næring er slitenhet og «mindre kraft» i og utenfor aktivitet. Dette er ikke optimale treningsforhold og reduserer kroppens evne til å utvikle seg fysisk som respons av trening. Et praktisk eksempel er opplevelsen av at «pumpen» / «trykk i kroppen» etter trening forsvinner noen timer etter økten. Da er det sannsynlig at du ikke har fått i deg nok næring i løpet av dagen. Vi ønsker at opplevelsen av trykk i muskler skal vedvare mange timer etter trening, og gjerne vedvare også morgenen/dagen etter treningsøkten.

 

En av flere konsekvenser av for lite mat med påfølgende negative effekter på helse og prestasjon, er lavere hormonutskillelse av for eksempel testosteron og østrogen, og samtidig  økt utskillelse av for eksempel kortisol m.m. Dette hormonelle skiftet er ikke ønskelig. 

 

Testosteron er det mannlige kjønnshormonet som blant annet har i oppgave å styrke og utvikle muskulatur og benmasse. Nok mat og god testosteron-produksjon er særdeles viktig for unge gutter og menn som ønsker treningseffekt. 

 

For jenter er det vell så viktig med et godt næringsinntak til støtte for trening, normal modning, og en rekke helseeffekter. Om du som jente/kvinne opplever menstrusjonsforstyrrelser i kombinasjon med mye trening så vil dette i de fleste tilfeller være et tegn på for lite næring og at du har et stort potensiale for bedre treningsfremgang med økt matinntak og riktig ernæring.

Se vårt bidrag under Optimal Load konferansen

Ønsker du hjelp av oss?

  • Videokonsultasjon – Enkel tilgang på ernæringsfysiolog.
  • Tydelige tiltak – Oppfølging for mestring.
  • Fleksibel kostholdsplan – En plan det går ann å følge.
  • Avslappet forhold til mat – Vi har kompetansen som gjør det lettere.
  • INGEN strategi krever kaloritelling, veiing av mat, eller kostdagbok.
  • Parallell hjelp – Lav energitilgjengelighet og sliter med magen?
  • Videokonsultasjon – Enkel tilgang på ernæringsfysiolog.
  • Tydelige tiltak – Oppfølging for mestring.
  • Fleksibel kostholdsplan – En plan det går ann å følge.
  • Avslappet forhold til mat – Vi har kompetansen som gjør det lettere.
  • INGEN strategi krever kaloritelling, veiing av mat, eller kostdagbok.
  • Parallell hjelp – Lav energitilgjengelighet og sliter med magen?

Takk for interessen for vårt webinar om vektnedgang!

Registrer deg i skjema under - og du vil motta tilgang på epost innen kort tid.


Ved registrering melder du deg på vårt nyhetsbrev. Du vil ikke motta mange eposter fra oss. Kun info om kampanjer ved noen sjeldne anledninger.
* må fylles ut