Tjenester

Kostholdsveiledning

Vi hjelper deg med kostholdsjusteringer som skal til for at du skal slippe bekymringer rundt vekt, blodverdier, helse og overskudd.   

De aller fleste er lei av vanskelige dietter og strenge matlister – Vi hjelper deg med kostholdsjusteringer som fungerer i hverdagen   

  • Oppfølging på klinikk eller fra din egen stue via epost og telefon
  • Kunnskap styrker gjennomføring – sorter vekk støy fra råd som gir liten effekt
  • Ingen strenge dietter – vi hjelper deg å justere nåværende livsstil
  • Vi gjør det lettere for deg – du velger endringer som passer deg best
  • Alle får konkret plan med flere måltidsalternativer – mer å velge mellom gir frihet
  • Oppfølging og støtte over tid om du ønsker det    

 

Trygg oppfølging gir deg balansen til å leve det livet du ønsker deg, samtidig som du nærmer deg målet ditt – i den hastigheten du er komfortabel med.  

Legg vekk rigide og strevsomme dietter som ofte setter sår i mestringsfølelse og selvfølelse. Få hjelp av helsepersonell som jobber for å ivareta deg og din livssituasjon.  

Gode kostholdsendringer er kun gode når de er mulige å gjennomføre over tid: 

  • Du får fleksibel og konkret kostholdsplan
  • Du får en individuelt tilpasset plan
  • Du skal føle mestring og motivasjon 

 

Du får tilbud om oppfølging, støtte og motivasjon til gjennomføring over tid for vedvarende vaneendring. 

For mange er det motiverende å ha en avtale å se frem til for ekstra motivasjon til å ta de små valgene i hverdagen.  

Flere utfordringer samtidig? Vi hjelper deg å samle gode tiltak i samme kostholdsplan.

LES VIDERE OM HVA VI KAN HJELPE DEG MED….

    VEKTNEDGANG

    • vi hjelper deg å identifisere endringer som er minst mulig krevende 
    • Vekttap handler om riktig mengde mat – vi hjelper deg å bygge en gjennomførbar rutine med den mengde mat som er riktig for deg for vekttapet du blir fornøyd med   
    • Du bestemmer vekttapshastigheten – vi viser deg hva som kreves

    VEKTOPPGANG

    • Lav vekt over tid øker risiko for osteoporose (benskjørhet). 
    • For lite mat og lav vekt øker risiko for slitenhet og redusert fysisk- og mentalt overskudd. 
    • Om du trener mye er det nødvendig med nok mat for prestasjon og restitusjon.

    MAGEPLAGER

    • Lindre plager som følge av irritabel tarm og andre mageplager
    • Plagsomme symptomer som løs mage, oppblåsthet og magesmerter er ødeleggende. Kosthold vil i de fleste sammenhenger redusere eller fjerne plager. 
    • Vi hjelper deg å gjennomføre kostholdsgrepene som skal til for mindre løs- og hard mage

      FORHØYET BLODSUKKER

      • Problemer med regulering av blodsukker skaper ofte bekymring og slitenhet. Vi hjelper deg med rutine og balanse i næringsinntak slik at du får det bedre

      HJERTE: HØYT KOLESTEROL OG HØYT BLODTRYKK

      • Om fastlegen har avdekket forhøyet kolesterol og blodtrykk kan du få hjelp med konkrete kosthold og livsstilsgrep for å unngå start av medisinbruk, eller redusere medisinbruk.

      MER OVERSKUDD OG BEDRE FUNKSJON MED RIKTIG MENGDE NÆRINGSSTOFFER

      • Få hjelp med å identifisere ditt behov for ulike næringsstoffer slik at du blir mer opplagt og konsentrert 
      • Vanlige mangler identifisert i blodprøve hos fastlege er jern, B12 og vit.D, men husk at kroppen din også trenger nok mengde av andre næringsstoffer som ikke kan tolkes i blodprøve

      TRENING- OG IDRETTSERNÆRING

      • Muskelbyggig: Ja, nok protein er et viktig element, men den vanligste tabben når man ønsker muskelvekst er å spise for lite mengde mat (les kcalér). Vi hjelper deg å identifisere hvor mye mat du trenger og setter sammen planen som gjør det enklere for deg. Andre forhold viktig for muskelvekst blir også inkludert i planen

      ENERGIBRIST (lav energitilgjengelighet)

      • Om du sliter med dårlig restitusjon, slitenhet og skader kan det være at du inntar for lite mat i forhold til treningsbelastningen din. Få hjelp med økt energitigjengelighet og nok mengde viktige byggesteiner for økt prestasjon og redusert risiko for skader.
      • Om du ønsker mer muskelmasse er kosthold essensielt for gode resultater.

      KONSULTASJONSGANGEN:

      Forberedelser: Ingen kostholdsregistrering eller øvrige forberedelser er nødvendig.

      1. konsultasjon (stedlig eller per tlf)

      • Kartlegging av behov og ønsker
      • Kalkulering av individuelle behov for måloppnåelse
      • Kostholdsintervju (ikke nødvendig at du husker hva du spiser i detalj).
      • Kostholdsjusteringer i samarbeid med deg hvor det tas hensyn til kapasitet og preferanser. Du kan få din egen kosekvote.
      • Ferdigstiller ditt personlige kostholdsfundament bestående av flere konkrete alternativer til ulike måltider, og forventet målbar effekt på din målsetning.

       

      2. konsultasjon (stedlig eller per tlf)

      • Mål av effekt
      • Ved behov justering av kostholdsfundament for å forenkle oppføringer som viste seg å være utfordrende
      • Motiverende samtale og kunnskapsformidlig
      • Tilbud om videre oppfølging for støtte i veien mot din målsetning

       

      Gjennomføring i dagliglivet er utgangspunktet for oppfølgningen. Din livssituasjon og preferanser legges til grunn for tiltak og gjennomføring. Du er delaktig gjennom hele prosessen. Vi jobber sammen for å sikre at dine endringer på best mulig vis kan flettes inn i nåværende rutiner og gjøremål. Det tas hensyn til stressnivå, arbeidsbelastning, familiesituasjon, sosiale sammenhenger og økonomi.

      Du får kunnskap om hva som er viktigst for måloppnåelse, og hjelp til å sortere vekk myter og usannheter som ikke gir ønsket resultat. Dine endringer skal være minst mulig krevende for deg.

      Vi samarbeider med fastlege og annet relevant helsepersonell der dette er ønskelig og hensiktsmessig.

      Fra Bloggen

      13 viktige ingredienser til enklere kostholdsplan

      13 viktige ingredienser til enklere kostholdsplan

      Etter 15 år i bransjen er det noen tydelige elementer som gjør seg gjeldende for effektivt og trivelig vekttap som varer. La oss hjelpe deg å velge endringer. Et viktig prinsipp er at vi tydeliggjør, og du bestemmer. Du bestemmer vekttapshastighet, kosekvote, og hva du vil spise.

      Fem tankesett avgjørende for varig vektnedgang

      Fem tankesett avgjørende for varig vektnedgang

      Tanker skaper følelser. Ikke la feil tankesett ødelegge for vekttapet ditt. og ikke la vekttapet ødelegge for livet ditt. Øv på disse fem tankesettene og start med et triveligere vekttapsprosjekt du kan leve med

      WP Feedback

      Dive straight into the feedback!
      Login below and you can start commenting using your own user instantly