Kostholdsendring-logo

Slankedietter som du ikke bør gå på

Det kan virke som at alle vil hjelpe med vektnedgang. På nett og på folkemunne florerer det av råd, meninger og «gode tilbud». 

Kosttilskudd, populærdietter, treningsprogram, kostholdsplaner, applikasjoner, lister, foredrag og kurs kommer alle med forlokkende tilbud og løsninger på fortvilelse og veien til drømmekroppen.

Den dystre realiteten er at de aller fleste opplever vektøkning etter bruk av kostholdstunt og strenge matregler. Så mange som opp mot 95% går opp i vekt igjen innen fem år.

Flere har også økt vekten ut over den vekten de hadde før de startet med å slanke seg.

Reklamer viser bilde av personer som har lykkes, men unnlater å dele fortvilelsen og følelsen av mislykkethet når vekten sniker seg tilbake.

Det er et faktum at 70% av Norges befolkning er overvektige. Det betyr at strategiene man hører mye om ikke virker.

Du er ikke svak når du ikke orker mer av den populære dietten. Du er dømt til å feile i det du finner ny motivasjon til et ærlig slankeforsøk og blir lokket med lovnadsord og reklamebilder.

Mange slankedietter får mye oppmerksomhet. Ofte som følge av et fungerende markedsføringsapparat eller pyramidespill som rekrutterer personer for salg og profilering.

Diettene i tabellen under er inget unntak. Kostholdsregler som krever at du utsettes for gitte konsekvenser (til venstre i tabellen) er årsaken til at vektnedgangen ikke lar seg opprettholde over tid.

Ikke bruk tiden på dietter som på sikt setter deg opp til å feile. Det finnes enklere tiltak som hjelper deg med vektnedgang du kan holde over tid.

Fedme er sterkeste risikofaktor for sykdom

Det er ingen tvil om at overvekt og fettlagring rundt midje sterkt øker risiko for sykdom. Ikke alle med fedme utvikler sykdom i ung alder, men sjansen er stor for å utvikle plager senere i livet. Linken mellom fedme og sykdom som forklarer hvorfor fedme er farlig er kronisk lavgradig systemisk inflammasjon. Betennelsesdempende mat gir ingen stor effekt i det store bildet. Dee sterkeste tiltakene for redusert lavgradig betennelse er vektnedgang og røykeslutt. Vi skriver mer om dette store emnet i andre artikler.

Vektøkning uavhengig av hvilken type mat som blir spist øker sjansen for sykdom. Høy vekt og økt fettmasse trigger i seg selv sykdom. Det er anslått at 95% av alle med fedme utvikler sykdom i løpet av livet.

Beste løsning ikke alltid pakket i glanspapir

Fortvilelsen av vektøkning er tøffere å bære med bekymring for sykdom. Det er naturlig at lovnader om rask vektnedgang ved hjelp av populære slankedietter lyder som søt musikk, men du skal vite at det finnes bedre strategier for vektnedgang med mye større sjanse for å vare over tid.

Elementære grep og egenskaper er ikke nødvendigvis pakket inn i glanspapir og sterke påstander. Viktigste fokus for varig resultat blir sjeldent formidlet av forretningsaktører som tjener penger på «pakkeløsninger» og slankedietter.

Kun varig vektnedgang er godt nok

God strategi og støtte tar hensyn til individets endringskapasitet, sult og søtsug, kos og trivsel. Det tar hensyn til andre plager som for eksempel mageplager og høyt kolesterol. Og ikke minst.. en god strategi tilpasses deg, dine vaner og dine sosiale arenaer.

Du skal ikke kjempe med store endringer for å passe inn i et rigid opplegg. Din situasjon og dine preferanser skal være utgangspunkt for justering. Du skal øve på egenskaper du har bruk for resten av livet og som samtidig gir deg en verdi i hverdagen. Verdier som økt overskudd, økt kapasitet og fleksibilitet.

Øve på verdifulle egenskaper

Du skal fra første dag øve på justeringer i kosthold som du ser for deg å kunne leve med resten av livet. Da øver du på de riktige tingene. Dette legger grunnlaget for varig vektnedgang.

Disse endringene tillater alle typer næringsstoffer, alle typer matvarer, støtter til mindre sult og søtsug, og tillater utskeielser på enkeltdager og i perioder hvor og kropp og vekt ikke er i fokus.

Riktig øving gir deg vektnedgang som kan kombineres med det innholdsrike livet du ønsker deg.

Livet på riktig vei

Det finnes mange måter å oppnå vektnedgang, men det er få metoder som legger til rette for varig resultat. Kroppen og livet du ønsker deg handler om veien til resultatet.

Veien skal gi deg kunnskap og egenskaper du trenger for å vedlikeholde vekten når du har fått det til, og sørge for at du aldri må gjenta jobben. En god veileder hjelper deg å prioritere vaner du trenger for varig vektnedgang som en del av veien til målet. På den måten slipper du trøblete justeringer av tiltak når du har gått ned i vekt. Du flyter rett og slett videre inn i fase for vedlikehold av vekt ved å videreføre egenskaper og rutine du har øvet inn.

Du skal føle på verdien av å aldri være skrubbsulten og å ha mer overskudd. Du skal føle på verdien av å beholde maten du liker aller best uten dårlig samvittighet, og du skal føle på verdien av mestring og selvtillit.

Du er på feil vei om vektnedgangen din styres av sult, søtsug, rigiditet og isolasjon. Du skal bygge egenskaper og matpreferanser som lar deg kombinere resultat med hygge, og bygger et forhold til mat uten dårlig samvittighet.  

Oppsummering

I dag er over 70% av den norske befolkning overvektige. For høy vekt er en av nåtidens sterkeste risikofaktorer for utvikling av sykdom og plager.

Hele 95% med fedme utvikler sykdom i løpet av livet som følge av høy vekt. Samtidig mislykkes opp mot 95% med populæredietter for varig vektnedgang.

Populærdiettene du hører mest om gir kun kortvarig effekt. Neste gang du finner motivasjon til vektnedgang ikke la deg lure av reklamer med «før og etter bilder». Ikke bruk energi på strenge regler du ikke har bruk for resten av livet.

Referanser

  • Miraman ECM (2012). The defence of body weight: a physiological basis for weight regain after weight loss. Journal of Nutrigenetics and Nutrigenomics, 2012;5(1):13-25
  • Langeveld M et al (2015). The long‐term effect of energy restricted diets for treating obesity. Review Obesity, Aug;23(8):1529-38. 
  • Bianchi VE (2018). Weight loss is a critical factor to reduce inflammation. European Society for Clinical Nutrition and Metabolism, Dec;28:21-35.
  • WensveenFM, Valentić S, ŠestanM, Turk WensveenT, Polić B (2015) The «Big Bang» in obese fat: Events initiating obesity-induced adipose tissue inflammation. Eur J Immunol. 45(9):2446-56
  • BoutensL, Stienstra R (2016) Adipose tissue macrophages: going off track during obesity. Diabetologia59 (5): 879-94JM (2014) Macrophages, immunity and metabolic disease. Immunity 41 (1): 36-48
  • Cowan et al (2019) Effect of whole foods and dietary patterns on markers of subclinical inflammation in weight-stable overweight and obese adults: a systematic review, Oxford university, International Life Science Institute
  • Van GaalLF, Mertens IL, De Block CE (2006) Mechanisms linking obesity with cardiovascular disease. Nature444(7121):875-880.
  • StelzerI, ZelzerS, RaggamRB, PrullerF, Truschnig-Wilders M, MeinitzerA, SchnedlWJ, HorejsiR, Moller R, WeghuberD et al (2012) Link between leptin and interleukin-6 levels in the initial phase of obesity related inflammation. TranslRes 159(2):118-124
  • BourlierV, BouloumieA (2009) Role of macrophage tissue infiltration in obesity and insulin resistance. Diabetes Metab35(4):251-260.
  • Maury E, BrichardSM (2010) Adipokine dysregulation, adipose tissue inflammation and metabolic syndrome. Mol Cell Endocrinol 314(1):1-16.
  • GnacinskaM, MalgorzewiczS, StojekM, Lysiak-SzydlowskaW, SworczakK (2009) Role of adipokines in complications related to obesity: a review. Adv Med Sci 54(2):150-157
  • Fox CS, Massaro JM, Hoffmann U, PouKM, Maurovich-Horvat P, Liu CY, VasanRS, MurabitoJM, Meigs JB, CupplesLA et al (2007) Abdominal visceral and subcutaneous adipose tissue compartments: association with metabolic risk factors in the Framingham Heart Study. Circulation 116(1):39-48.
  • McLaughlin T, LamendolaC, Liu A, Abbasi F (2011) Preferential fat deposition in subcutaneous versus visceral depots is associated with insulin sensitivity. J Clin Endocrinol Metab96(11):E1756-1760. 
  • Cowan et al (2019) Effect of whole foods and dietary patterns on markers of subclinical inflammation in weight-stable overweight and obese adults: a systematic review, Oxford university, International Life Science Institute.
  • Burhans et al (2018). Contribution of Adipose Tissue Inflammation to the Development of Type 2 Diabetes Mellitus. Compr physiol, Dec 13;9(1):1-58.
  • Cercato C, Fonseca FA (2019). Cardiovascular risk and obesity. Cercato and Fonseca Diabetol Metab Syndr https://doi.org/10.1186/s13098-019-0468-0
  • Smith GI, et al (2019). Metabolically healthy obesity: facts and fantasies. The journal of clinical Investigation, 129(10):3978–3989.https://doi.org/10.1172/JCI129186.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin